Monday, January 31, 2011

"MENGALAH BUKAN BERMAKNA KALAH"

Bait-bait ayat ini selalu tersemak dikalbu jiwaku. Kadang-kadang ia lahir secara spontan dari seulas bibirku ini. Pelbagai karenah insan yang bermaharajalela di muka bumi yang indah ini yang perlu kita hadapi dengan tenang, matang dan optimis. Mengalah bukan bermakna kalah, tapi untuk mengurangkan konflik! Terdapat pendapat mengatakan konflik boleh terjadi kerana hubungan antara dua pihak atau lebih (individu atau kelompok) yang memiliki atau merasa memiliki tujuan-tujuan yang tidak seiring (Fisher, dalam Saputro, 2003).
Seorang pensyarah yang pernah mengajarku turut mengakui bait-bait ayat itu. Sedarkah kita sampai bila kita mahu menang sehingga mengenepikan perasaan orang. Cuba kita tanya pada diri:

 Adakah aku insan yang menyusahkan orang lain?

Kebahagiaan tidak lahir daripada kesenangan, kemewahan yang pernah kita capai selama menapak di tanah Ilahi ini. Sedarlah hidup ini kadang-kadang memaksa kita untuk lepaskan sesuatu yang kita sayangi, hidup ini juga kadang-kadang memaksa kita mengalah pada sesuatu perkara…inilah dia kehidupan…kita perlu berkorban..berusaha..dan bertawakkal pada yang Ilahi, yang lebih layak menentukan apa yang kita rancang dan inginkan kita dapat atau tidak. Inilah dia kehidupan. Jadi kita perlu redha atas apa yang terjadi dan andai itu memang bukan milik kita maka lepaskanlah ia dengan hati yang redha.

No comments:

Post a Comment