Thursday, January 27, 2011

TiNtA pEnGuBaH dUnIa

SPEAKER CONNER??

Sejauh manakah keberkesanan Speaker Corner dapat menjadi medan kepada mahasiswa bagi mengasah bakat, supaya dapat melahirkan pemimpin yang serba boleh dalam membentuk generasi yang berketerampilan dan bijak berkomunikasi dapat diserlahkan??????????

Dikebanyakan IPT, speaker coner sudah tidak asing lagi namun terdapat juga IPT yang tidak menyediakan ruang dan peluang kepada mahasiswa untuk terus mengasah bakat untuk menjadi pemidato yang hebat. Hal ini tidak sewajarnya berlaku kerana hak sebagai mahasiswa perlu dihormati oleh pihak pentadbiran.

UUM merupakan diantara IPT yang agak ketinggalan dalam menggunakan speaker coner sebagai platform dalam menyampaikan suara mahasiswa kepada pihak pentadbiran. Mahasiswa seolah-olah dikambinghitamkan oleh pihak-pihak tertentu bagi menjaga nama baik Universiti. Pelbagai undang-undang baru telah diperkenalkan bagi menyekat kebebasan mahasiswa daripada terus bangkit menentang kezaliman.

Speaker coner di UUM ialah kawasan yang terletak diantara bangunan HEP dan Perpustakaan Sultanah Bahiyah dan akan diadakan pada setiap hari khamis jam 10-11.30 pagi. Hari ini telah melakar sejarahnya yang tersendiri apabila salah sorang mahasiswanya telah nekad untuk mengisi ruangan speaker coner yang langsung tidak pernah dipedulikan selama ini. Keberanian mahasiswa ini seharusnya dipuji kerana sanggup menhadapi sebarang risiko yang akan mendatang. Walaubagaimanapun sedikit terkilan dalam kalangan penonton yang hadir kerana tidak dapat mendengar ucapan yang akan disampaikan kerana beliau telah ditangkap oleh HEP dan kawasan sekitarnya turut diawasi oleh unit keselamatan. Kemudian pelajar ini telah dihadapkan untuk bertemu dengan NC dan TNC. Perkara ini tidak sewajarnya berlaku kerana hak-hak mahasiswa perlu dihormati.

Semoga apa yang berlaku hari ini tidak mematahkan semangat mahasiswa untuk terus bersuara di medan ini. Bersama-samalah kita memberikan sokongan yang padu kepada mereka yang akan mengisi ruang speaker coner dengan cara turut serta dalam ucapan yang akan disampaikan...Diharapkan speaker coner dapat mencapai matlamat yang utama dalam melahirkan mahasiswa yang serba boleh...

DIAMBANG KEBANGKITAN MAHASISWA

No comments:

Post a Comment